Revisie antenne installatie door Alex PE1NYQ mei 2025
Revisie antenne installatie
Dit weekend was het dan zover. Na een aantal pogingen afgelopen jaar gingen we de antennes plus rotor weer opbouwen.
Vorig jaar zomer is de installatie van dak afgehaald vanwege de hoognodige revisie van rotor plus lager.
En als dan alles toch beneden is neem je de antennes ook gelijk maar mee in het onderhoud.
Daar de buurman goede connecties heeft bij die oranje verhuurorganisatie heeft hij daar een hoogwerker georganiseerd.
Jelle als volleerd hoogte werker heeft de installatie vanuit de hoogwerker goed en makkelijk kunnen demonteren.
Nu er toch een hoogwerker beschikbaar was werd er gelijk geopperd om te kijken of we de installatie bij VPO op het dak konden verwijderen.
Daar hingen nog twee mistroostige beams in de mast die ook al lang niet meer werkten. En ook het aangezicht van het gebouw niet verfraaien.
Zo gezegd zo gedaan. Hoogwerker achter de auto en op naar VPO.
Nadat de juiste positie gekozen te hebben bleek de hoogwerker helaas te kort of te laag te zijn.
Of hoe je het dan ook noemen wil. We konden er met geen mogelijkheid bij komen. We kwamen zo’n vijf tot zes meter tekort.
Helaas, geprobeerd en verloren. Dan maar een keer met de leer verwijderen. Afscheidsborrel genomen en weer naar huis met de hoogwerker.
Jelle en Simon gingen ook gelijk naar huis.
Simon heeft vervolgens de revisie van de rotor en lager op zich genomen. Hier bleek toch wel wat onderhoud nodig te zijn.
Na de vele jaren van dienst bleken de kogeltjes bijna zonder vet te zitten.
Het lager was door de vervuiling uit de atmosfeer dusdanig vast komen te zitten dat deze afgekeurd werd.
En zoals dat wel vaker gaat kwam er weer een andere oplossing uit het naaidoosje.
Met als gevolg dat Jelle wat aanpas-singen mocht doen aan de constructie. Ook werden de antennes nagelopen.
Deze zijn overgebracht naar VPO om daar wat makkelijker te kunnen werken.
Het ging hier om de 5 elements voor 6m, 10 elements kruis voor 2m en een 21 elements voor 70cm.
Deze zijn ook op schoonmaakbeurt getrakteerd en opnieuw afgesteld.
Al met al kon het geen kwaad dat alles eens nagelopen werd na de vele jaren van ontberingen op dak.
Nadat alles weer gekeurd was en in orde bevonden konden we een nieuwe afspraak gaan maken om de boel weer op te bouwen.
Alles moest goed afgestemd worden met Jelle. Dat was onze man op hoogte. Gelukkig was het nog steeds heerlijk nazomer weer.
Dus weer een datum afspreken en hoogwerker regelen. Dat werkte ideaal voor de dingen die moeten gebeuren. Zo gevraagd zo gedaan.
Maar helaas ging dat niet zoals verwacht. Op de dag van afhalen bleek er helemaal geen hoogwerker te zijn.
Dit leverde al behoorlijk wat ongenoegen op. Vooral bij mijn buurman. Dat wordt dan weer een nieuwe afspraak maken.
En dat was jammer want je loopt al naar de herfst. Je weet nooit ver van tevoren wat het weer gaat doen.
Nieuwe afspraak gemaakt in overleg. Voor de tweede keer wordt de hoogwerker afgezegd.
Blijkt technisch niet in orde te zijn en er is geen ander beschikbaar. OK, je weet het nu 1-2 dagen van tevoren maar het blijft balen.
Afspraak nummer drie inplannen. Maar we zitten ondertussen dik in de herfst en wordt dus steeds listiger om wat te plannen.
Met wat gesteggel heen en weer zou er op de bewuste zaterdag weer een hoogwerker staan. Dagen van tevoren nog geïnformeerd.
Ja, komt goed ook al moeten we hem ergens uit het land halen.
Maar wat schets onze verbazing. Bij het terrein oprijden: Niets te zien wat op een hoogwerker lijkt.
Dan weet je eigenlijk wel hoe laat het is. En ja hoor, niets geregeld. Dan kan je voorstellen hoe mijn buurman reageert.
Gezien de tijd van het jaar het project nu maar laten rusten tot het voorjaar zodat we zeker weten dat het beter weer is.
En dat was dan afgelopen weekend. In april even met Jelle zijn agenda afgestemd welke data zouden kunnen.
In de tussenliggende weken antennes, rotor en aanpassing aan de pijp en lager weer naar huis gehaald en opgeslagen voor de grote dag.
In de week ervoor nog wel even geïnformeerd of het wel door kon gaan. Ook dit werd toch wel weer spannend.
De gevraagde hoogwerker was er niet. Zou een zwaarder model worden en ook die stond nog niet op locatie.
Maar na wat bakkeleien zou deze dan toch op de gevraagde locatie staan.
Uit de geleerde lessen van het verleden op vrijdag nog wel geïnformeerd of die er stond, gekeurd was en werkte.
Maar dat kon bevestigend beantwoord worden. Dit kon niet meer fout gaan.
Zaterdag dus inderdaad een slag grotere hoogwerker. De eerste uitdaging die we hadden: Waar is de contactsleutel?
Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Geen contactsleutel. Creatief als amateurs dan weer zijn: overbruggen we het slot toch?
Even wachten. Even bellen met de verhuur. Slot lag er ondertussen al uit en met slot en al terug naar de verhuur.
Hier bleek wel een passende sleutel gevonden te zijn. Slot weer teruggebouwd en starten die hap. Ging ook niet zonder slag of stoot.
Lijkt een wat hogere aanloopstroom te hebben als de vorige hoogwerker. Op zich logisch hij is groter en zwaarder.
De automaten bleven eruit klappen. Maar uiteindelijk een stand gevonden waardoor starten mogelijk was en de automaten erin bleven zitten.
Het opbouwen kan gaan beginnen. Eerst even wat proefrondjes maken om gevoel in de besturing te krijgen.
Maar dat ging gelukkig goed. Samen met Simon ondertussen de kabels nagelopen en nagemeten. Er was ondertussen een analyzer aangeschaft.
Hiermee de kabels op een dummy getest. Hier bleek dat de pluggen wel een kleine opfrisbeurt konden gebruiken.
Maar dit werd vakkundig door Simon gedaan. Ondertussen was Jelle al naar boven met de rotor en het lager.
Door gebruik van nieuwe frisse bouten en moeren was dat klusje snel geklaard.
Ook het rechtzetten van de pijp op de rotor was voor mijn gevoel zo gepiept.
Even proef-draaien met een lege mast of het inderdaad zo soepel gaat als bedacht.
Maar dit kon de goedkeuring van Jelle krijgen die er bovenop stond mee te kijken.
Op naar de volgende stap: Eerst twee meter erin.
Die moest weer terug bovenin vanwege het feit dat het een kruisyagi was en het bovenste stuk een kunststof opzetdeel was.
En zo stukje bij beetje werd de mast weer aangekleed. Per antenne werd deze ook aan de analyzer gehangen. Deze was geschikt tot 1,5GHz.
Dus ideaal om alles gelijk nog eens goed te checken.
En omdat Jelle in zijn bakje toch heerlijk relaxt boven in het zonnetje stond ging dat ook prima.
De resultaten zijn toch anders als toen het op de grond was nagelopen en afgestemd. En zo herhaalde dit proces zich voor iedere antenne.
Maar het leverde wel een maximaal afgestemd resultaat op voor alle antennes. Maximaal 1:1,3 voor alle antennes.
En zo kwam er eind van de middag toch een einde aan een wat onbedoeld langdurig project revisie antenne installatie.
Gelijk maar afgesproken voor de andere ochtend om te kijken of de met deze grotere hoogwerker we bij VPO de antennes weg konden halen.
De inschatting was dat dat moest gaan lukken.
Omdat de hoogwerker te zwaar is om te mogen berijden met alleen een B-rijbewijs en Martin niet beschikbaar was is Jelle de andere ochtend gekomen.
En zo bij VPO de hoogwerker op de millimeter geparkeerd voor de deur.
Blijft een kunst om hem zo te kunnen plaatsen dat de hoogwerker ook nog afgestempeld kon worden en ook de maximale hoogte/lengte te kunnen benutten.
Ook de bomen gaan hier nu in de weg zitten. Ook hier weer een proefritje om te kunnen bepalen of we het halen door de bomen heen.
En wat het belangrijkste is: kunnen we bij de antennes komen. Dit werd spannend.
Konden vanaf de grond niet goed zien hoeveel lengte er nog was. Jelle kon witte rook geven.
De hoogwerker zat nog niet op zijn eind en de antennes waren bereikt. Proefrit geslaagd. Nu gereedschap ophalen en slopen.
En zo kwam beetje bij beetje ook daar de oude installatie van het dak af. Nadat alles er vanaf gesloopt was nog een keer naar boven.
Even een overzichtsfoto maken vanaf de nok naar de tuin met ons antennepark. Zo ga je dit niet vaak meer zien.
En zo kwam ook hier aan een langslepend project een eind. En zijn er dit weekend twee vliegen in een klap geslagen.