Vakantie expeditie naar OH0 – Åland eilanden 2023

Vakantie expeditie naar OH0 – Åland eilanden  2023

 

 

 

 

 

Sinds een aantal jaren ben ik uitgenodigd/betrokken bij de vakantie expedities van een groep amateurs uit Vlaardingen.
Ergens in juni begon het weer te kriebelen. Er waren nog geen plannen gemaakt.
Deze expeditie vindt altijd plaats rond het laatste weekend van september zodat we aan de CQWW RTTY vanaf de vakantiebestemming mee kunnen doen.
Iemand opperde het plan om weer eens terug te gaan naar OH0, Åland eilanden. In het verleden was een deel van de groep daar al vaker geweest.
Dit gaf voor mij nog wel even wat rekenwerk daar ik de enige ben die nog aan het werk is. Ik moest eerst checken of ik wel weg kon en nog dagen had.
Maar dat leek wel te kunnen. Er was ook geïnformeerd naar de locatie in Denemarken waar we de afgelopen jaren zaten.
Dit kon wel weer alleen korter daar er nog een groep voor ons zat. Zodoende werd de keus op een andere locatie wel makkelijker gemaakt.
Na wat informatie inwinnen of de locatie in Åland beschikbaar was en het vervoer werd het tijd om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
De vakantie heeft toch een iets ander prijskaartje dan afgelopen jaren. Er zitten twee stukken met veerboten bij.

Maar na wat overleg heen en weer is er dan toch besloten hiervoor te gaan.
En uiteindelijk was in de tweede week van juli alles geregeld van overtochten tot onderkomen.
Eind juli zijn we dan met z’n allen bij elkaar gekomen om eens te bespreken wat er wat er dan zoal meegenomen moet worden.
Het terrein waar we de beschikking over hebben is veel groter dan de afgelopen jaren.
Er kunnen standaard meer antennes opgebouwd worden en dan moest er veel meer coax mee. En zo werd dat nog een heel gepuzzel van wat wel en wat niet.
Ook de aanrijroute werd even onder de loep genomen. In Duitsland geeft het altijd problemen met Baustellen.
Aangezien ik al wat vaker een andere route richting Hamburg gereden had heb ik dat voorgesteld.
En zo kwam er dan ook weer een einde aan een ontmoeting met elkaar en een grove schets van wat er allemaal verzameld,
gecontroleerd moest worden voordat het mee op reis gaat. En dan gaat ook het aftellen beginnen.
Maar dan komt er begin september nog een kink in de kabel. Een van de reisauto’s is uitgevallen.
Laat dit nou net de auto zijn waar de meeste bagage in moet. Het zag er niet naar uit dat de auto weer op tijd beschikbaar zou zijn.
Dus moest er wat gehuurd gaan worden. Maar dat valt ook nog niet mee om iets te vinden waar we dan met z’n vieren plus een hoop “zware” bagage in passen.
Uiteindelijk is dit probleem ook opgelost na heel wat heen en weer bellen en mailen met de diverse verhuurbedrijven.
Maar helaas was het verhuurbedrijf niet echt in de buurt.
En dan is het zover. Half september, de Mercedes Vito opgehaald en pakken maar. Viel bij elkaar toch wel tegen qua gewicht.
Het volume viel wel mee maar wat erin lag was erg zwaar. Zaterdagmorgen het eerste deel van de reis door Duitsland heen voor de eerste overtocht.
Iedereen zat lekker in vakantiestemming in de bus. De reis verliep voorspoedig.
De alternatief voorgestelde route door Duitsland werd gereden en dat is prima bevallen. Ruim op tijd bij de boot.

 

 

Het was prima weer dus te vroeg aankomen was geen straf. En dan inchecken en aan boord. Hier wachtte ons een heerlijk warm buffet.
En uiteraard ook nog even uitwaaien aan dek voor het slapengaan.
Om dan de andere ochtend weer te genieten van een goed ontbijt aan boord voor we aan het tweede deel van de reis dwars door Zweden gaan beginnen.
Het uitchecken duurde langer dan gebruikelijk. Maar we hadden geen idee waarom.
Tot uiteindelijk bleek dat de politie bij de uitgang een alcoholtest afneemt bij iedere automobilist die de boot verliet.
Dat was dus de reden voor de vertraging. Op zich geen groot probleem daar we ruim in onze tijd zaten voor de volgende overtocht.
En ook dat ging weer voorspoedig want we waren ruim op tijd door Zweden heen.
Hierdoor hadden we de tijd om daar bij een lokaal restaurant nog een warme maaltijd te nuttigen. En dan door naar de volgende overtocht.
Het wijzigen van het ticket gaf online wat problemen.
Maar na een goed gesprek aan de balie was dit ook weer opgelost en kregen we zelfs nog een kleine teruggaaf wegens één auto minder.
De bon was alleen te gebruiken aan boord maar dat gaf niets daar er nog wat taxfree gewinkeld moest worden.
Van Grisslehamn naar Åland was een rustige overtocht van twee uur.
En zo waren we na twee lange dagen uiteindelijk aan het begin van de nacht op locatie OH0.
De andere ochtend zagen we pas in wat voor andere wereld we waren gekomen.
De rust die er heerst en de omgeving is compleet anders dan waar we vandaan komen (de Randstad).
Na het ontbijt eens een plan maken van de antenneopstelling. Wat is handig en wat hebben we zowiezo heel veel nodig.
We hadden als doel gesteld dat we ’s avonds een 40m en 80m antenne overeind moesten hebben.
Er was een RSGB contest waar we dan eens wat apparatuur en antennes kunnen checken.
En dat is gelukt; de eerste antennes stonden aan het einde van de dag en waren ook getest op SWR. Maar dan valt zo’n contest altijd weer tegen.
Dat kan natuurlijk ook aan de operating practice gelegen hebben. En zodoende was een eerste dag ook weer ten einde.
De tweede dag de rest van de beschikbare antennes opgebouwd en ook de woonkamer enigszins verbouwd om plaats te maken voor alle hardware.
Het wordt weleens een draadloze hobby genoemd maar daar was op tafel niets van te merken.

 

 

 

En dan worden aan het eind van de middag en begin van de avond de eerste verbindingen gemaakt.
Voor deze expeditie was er bij het Finse Traficom een aparte call aangevraagd. Het is OH0RY geworden.
De eerste verbindingen werden in FT8 gemaakt. Dit leverde gelijk pile-ups op uit diverse delen uit de wereld.
Een paar van ons hadden weleens van de Fox/Hound mode gehoord. Die werd nog weleens gebruikt door expedities op de band.
Niet dat we ons nu direct als een echte expeditie beschouwden maar met de hoeveelheid aanroepen leek het er wel op.
Dan maar eens even het internet opduiken om te kijken of er een duidelijke beschrijving staat van de Fox/Hound mode.
Dat duurde wel even voordat we wat gevonden hadden wat een bruikbaar was. En dan blijkt dat we dit toch ook wel mogen doen.
In eerste instantie zonder succes. Want hoe weet men dat je gebruik maakt van die mode?
Dus na wat overwegingen maar een extra QSY message uitgezonden die we af en toe in de lucht zetten. Dat bleek te helpen.
Daarna ging het tempo rap omhoog. Na anderhalve dag ging de teller al richting de 1500.
Er was even wat kritiek omdat we op dezelfde Fox/Hound zaten als een V63 expeditie en daarna hebben we soms een paar alternatieve F/H frequenties gebruikt.
De band is tenslotte groot genoeg.
De komende dagen nog wat tunen wat betreft de frequenties en boodschappen.
De antennes die er nu stonden waren van 10m tot 80m geschikt inclusief de WARC-banden.
Voor vrijwel iedere band was er een filter zodat we eigenlijk altijd met z’n vieren uit konden komen zonder dat iemand last van elkaar had.
Uiteindelijk verbaasde het ons zeer dat er zoveel vraag was naar een verbinding met OH0. Maar voor ons humeur was dit wel prima.
Er werden bossen verbindingen gemaakt.
Er moest ook weleens tijd gemaakt worden voor de boodschappen. Eigenlijk met wat tegenzin want het liep zo lekker met de verbindingen.
De eerste keer bleek achteraf nog een spannende geweest te zijn. Na het lossen van het afval bleek de achterklep wagenwijd open gestaan te hebben.
De hele reis brandde een lampje dat er een deur niet goed dicht zat dus dat viel niet op.
De hoeveelheid verkeer is zodanig dat je ook niet snel door andere ervan op de hoogte gebracht wordt.
De supermarkt bevindt zich op zo’n 18 km vanaf onze woning. In die tijd misschien 10 auto’s gezien,
maar niemand die op onze rijbaan zat en een seintje had kunnen geven.
Bij de supermarkt bleek waarschijnlijk alles er nog in te liggen, ook de lege boodschappentassen.
Dus op de terugweg de weg goed in de gaten gehouden of er niet iets lag. Maar dit bleek een gelukkige afloop te hebben.
Vele verbindingen later werden er ook zonne-uitbarstingen gemeld. Dat viel tegen zo kort voor de contest. Het was ondertussen donderdagmiddag.
Dit beloofde niet veel goeds. Daar we op Åland ook op een wat hogere breedtegraad zitten werkt aurora ook niet in ons voordeel.
Door veel actief te zijn op de diverse banden konden we goed het verschil merken ten opzichte van de dagen ervoor.
Op vrijdag dan alles in stelling gebracht voor de CQWW RTTY contest. Alle laptops geüpdatet en zorgen dat alle versies met elkaar in overeenstemming zijn.
We gebruikten N1MM met MMTTY. Maar om het goed te doen moest wel iedere laptop hetzelfde opgezet worden voor de contest inclusief de aanvullende files.
Ook dit is weer gelukt.
Nu was het alleen nog zaak om goed gebruik te maken van de operator wissel binnen N1MM zodat eenieder ook zijn eigen schermindeling behield nadat er gewisseld werd.
En dan even een korte planning voor wie wanneer start. Ook om nog even plat te gaan voor de contest. We wilde toch gelijk starten om 0300h lokale tijd.
Steef, PA2A en Hans, PA0VHA waren de vrijwilligers. Onder voorbehoud dat als het niets is we weer terug naar bed gaan.
En zouden dan na 3 a 4 uurtjes afgelost worden door Alex, PE1NYQ en Bert, PG2K. En daarna zien we wel hoe het gaat wie wanneer en hoe lang aflost.
Rond de klok van zeven werden Steef en Hans afgelost met de eerste 300 QSO’s in het log.
De volgende uren liep het geen storm. Er werden QSO’s gemaakt maar niet in de hoeveelheden die we eigenlijk verwachtte.
Gezien de drukte tijdens de FT4/8 hadden we hier ook wel meer aanloop verwacht.
Maar wat bleek dat er na wat speurwerk op het internet en met ruggespraak naar de groep thuisblijvers in Vlaardingen dat er wel degelijk verstoringen waren door Aurora.
En dat was bij ons dan ook goed te merken. Dus op zo’n manier werd het zoeken naar de verbindingen.
Dus een station had zich dan ook maar wat meer op de multipliers gericht dan op het CQ geven. En zo stond na de eerste twaalf uur de teller op 700.
Onze hoop was nu gericht op de Amerikanen wanneer die los zouden komen.

Het bleef helaas moeizaam gaan en na twee derde van de contest 1000 QSO’s. Dit gaf de mannen toch te denken wat te doen de komende nacht.
Gaan we door of lassen we maar een korte nachtrust in en morgen bijtijds weer verder. De Amerikanen lieten toch ook nog niet echt van zich horen.
Dus werd besloten dat we door zouden gaan totdat we niet meer konden of geen aanbod meer was en dat de volgende ploeg gewoon er weer vroeg bij zou zijn om de boel weer op te starten.
Het kwam er uiteindelijk op neer dat er door een man de nacht werd gedaan. Druk was het niet. Om 0700h tijdens de aflossing stond de teller op ruim 1400.
En zo sukkelde het maar door. Ook maar weer een station voornamelijk op zoek naar de multipliers en de ander stug door blijven roepen.
Ook de banden een beetje in de gaten houden waar de meeste activiteit zou zijn. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Je zit toch op een andere breedtegraad dan waar de meeste activiteit vandaan komt. Dus eventuele spots is niet wat je hier hoort.
Ook de Aurora was een probleem voor de clusters die meeliepen. Er kwamen heel veel vervormde spots binnen waardoor het een nieuw station leek maar het niet was.

 

 

 

Dit gaf het team te denken hoe verder te gaan naar het einde van de contest toe. Op drie kwart van de tijd waren het er 1750.
De ervaring leert dat naarmate het einde nadert er steeds minder stations in de lucht zijn. Degene die dan nog in de lucht zijn hebben we al gewerkt.
Zodoende hebben we ons op dat moment maar als doel gezet:
Of de twee miljoen punten wat ongeveer gelijk is aan vorig jaar of de 2000 QSO’s wat ook ongeveer gelijk is aan vorig jaar.
Uiteindelijk gekozen voor de twee miljoen punten daar we half acht aan de 2000 QSO’s zaten. Dat was wat te vroeg om er al mee te stoppen.
En verder hadden we toch ook hoop op het feit dat OH0 voor iedereen een nieuwe multiplier is. Er waren namelijk geen andere stations actief vanaf OH0.
Maar ook dit gaf de doorslag niet. Uiteindelijk zo rond middernacht de stekker eruit getrokken.
De twee miljoen punten waren bereikt, 2170 QSO’s en de activiteit was naar een nulpunt gedaald.
Tijd om te stoppen en onder de wol te duiken voor een goede nachtrust. We waren tevreden met het bereikte resultaat onder de huidige omstandigheden.

 

 

 

 

 

De andere ochtend was na een verlengde nachtrust iedereen weer fris en fruitig. Alex en Steef hebben zich om het log bekommerd.
Hans en Bert gingen weer over tot de orde van de dag met het maken van FT-verbindingen. Een paar fouten werden uit het log gehaald.

 

 

 

 

Ondertussen stond de mail ook bol met vragen. Erg leuk waren toch wel twee mailtjes uit Japan met het verzoek om een artikel te schrijven over de expeditie.
Gelieve aan te leveren met statistieken, de aantallen gewerkte JA ‘s en foto ’s.
We blijken toch wel een flinke expeditie te zijn geweest hi!
Het grootse deel van alle QSO’s blijkt met Japanners geweest te zijn gevolgd door de Russen en Italianen.
Zoals uit onderstaande grafiek blijkt dat we 1721 QSO’s met Japan gemaakt hebben. Hiervan zijn er 765 unieke calls.
Dus een groot deel heeft meerdere QSO’s met OH0 gemaakt. Sommige hadden er een sport van gemaakt om ons op zoveel mogelijk banden te werken.
We waren immers actief op 10 – 12 – 15 -17 -20 – 30 – 40 – 60 – 80 en 160. Ook op 6 meter is een verbinding gemaakt met Finland.

 

 

 

 

En zo gaan we dan weer richting het einde van deze vakantie expeditie. Op vrijdag werd het log ingestuurd.
Op zaterdag was het voorlopig resultaat te zien. 11e plek wereldwijd, 6e Europees en hoe verrassend 1e van OH0.
Vermoedelijk komt hier geen wijziging meer in daar de afstand tussen de plaatsen voor en achter ons groot is.
En dan staan er in ons OH0 log ruim 10000 QSO’s en 124 verschillende landen waarvan het leeuwendeel gemaakt is in FT8.
Ook nog wel wat QSO’s in FT4 en CW. Maar dat is maar een fractie van het geheel.

 

 

 

 

Verder dan ook de boel weer opruimen. Dat gaat veel sneller dan opbouwen.
Binnen een paar uurtjes was alles weer min of meer droog en netjes opgeborgen en kon het weer de bus in.

 

 

                                                                                  

 

 

Plus ook even een kleine schoonmaak houden want het huis moet toch weer in de originele staat terug gebracht worden.
En dan zit het er weer op, morgen om 0800h is de oversteek weer naar Zweden. En zo volgen er nog twee reisdagen terug naar het home QTH.
De zee was wel wat woeliger dan op de heenreis maar gaf geen last voor de inwendige mens. Niemand heeft over de reling gehangen.
De reis verder door Zweden verliep ook zonder problemen. Wel een klein beetje doorrijden want de boot naar Duitsland wacht niet als we te laat zijn.
En dan wordt het toch een flink aantal km ’s extra rijden. Maar gelukkig op tijd bij de boot. En dan weer aanmonsteren, en op naar het warm buffet.
De andere morgen wachtte ons ook weer een heerlijk ontbijt. Na het uitschepen wachtte ons nog een flink aantal kilometers naar huis.
Het grootse probleem was om de stad uit te komen met alle stoplichten. Daarna liep het prima zonder enige problemen. Uiteindelijk was eenieder om 1800h weer thuis.

Techniek: Antennes:
Zender 1: Elecraft K3 met KPA-500 GPA30 voor 10 – 15 – 20 – 40m
Zender 2: Elecraft K3 met KPA-500 GPA303 voor 12 – 17 – 30m
Zender 3: Elecraft K3S met KPA-500 Dipool voor 12m, 40m, 60m, 80m en 160m
Zender 4: Kenwood TS-570D Vertical voor 40m
Hexbeam voor 6 – 10 – 12 – 15 – 17 – 20
Software:
N1MM, MMTTY, WSJT-X en WinTest.

 

 

PE1NYQ – Alex, OH0RY (PA2A) – Steef, PG2K – Bert en PA0VHA – Hans.