Friese Elf Steden Contest 2024         17 november 2024    door  PA3GQF

Friese Elf Steden Contest 2024         17 november 2024    door  PA3GQF

Beste radiovrienden,

Vorige week was het weer tijd voor de “Friese Elf Steden Contest”.
Elk jaar is dit een echte happening in de provincie Friesland.
Het zag er echter naar uit dat het weer in de omgeving van Friesland niet al te best zou zijn.
Voorspeld werd onweer met hagel, sneeuw en veel wind.
Niet echt prettig weer om hoge antennes op te zetten in de polder.
Ik had er daarom ook weinig zin in om mezelf te laten wegwaaien als portable station.
Bovendien zat ik een beetje in de lappenmand vanwege irritatie in mijn oog.
Dit jaar besloot ik de contest maar over te slaan.
Ik begreep wel dat ze bij de vereniging PI4VPO, zoals elk jaar, weer enthousiast mee zouden doen.
Altijd een leuke groep die er zin in heeft!
De vereniging heeft een mooie locatie met goede antennes en een comfortabele binnenruimte.
Lekker warm bij de kachel, met koffie en koek. Sinds de verbouwing is het daar nóg beter vertoeven.
Alles werd daar weer in gereedheid gebracht om mee te doen aan de “Friese Elf Steden Contest”.
Op de 80 meter-band kwamen wel wat stations terug.
De condities waren zo slecht dat alleen de lokale stations goed te horen waren.
Heel soms hoorde je een station van wat verder weg.
Maar daar zat dan enorme fading op, waardoor het station snel weer wegviel.
Op 2 meter was het ook “halen en brengen”. Twee meter is niet meer wat het ooit was.
“Vroeger” hadden veel mensen grote richtantennes voor VHF/UHF op het dak staan, maar die tijd is voorbij.
Bovendien is er tegenwoordig op die banden vaak last van storingen.
Jammer genoeg konden ze bij PI4VPO niet veel stations werken.
Dat is natuurlijk ook sneu voor de organisatie in Friesland.
Het feestje viel door de slechte condities een beetje in het water.

Hopelijk is het volgend jaar beter!

73, Richard van den Engel PA3GQF

PA Beker-wedstrijden        9 en 10 november    door PA3GQF

PA Beker-wedstrijden        9 en 10 november    door PA3GQF

Beste radiovrienden,

Dit weekend was ik van plan om mee te doen aan de PA Beker-wedstrijden.
Donderdag had ik op de vereniging (A42) gevraagd of er anderen zaterdag ook mee zouden doen.
Niemand bleek van plan te zijn om mee te doen aan de CW-PA Beker op de vereniging.
Daarom besloot ik om dan maar zelf deel te nemen.
Zaterdag had ik mijn oude spullen meegenomen: een XP-pc met een oudere versie van het N1MM-programma en de Kenwood TS-2000.
Ook kon ik gebruikmaken van de Icom 7300 die op de vereniging stond.
Zelf heb ik ook een Icom 7300, maar daar heb ik nog niet veel ervaring mee.
Een tijdje terug was ik wel in CW actief op 30 meter en had ik de set op 0% vermogen gezet.
Tot mijn verbazing kwam er toch een Engelse operator terug op mijn oproep!
Dat was bijzonder – later bleek bij het meten dat de output nog geen watt was.
Nu was ik dus weer bezig met de Icom 7300 en probeerde ik deze werkend te krijgen.
Het was vreemd, want ik kreeg geen modulatie uit de set.
Ik doorzocht de menu’s om te kijken of er een instelling verkeerd stond, maar ik kon niets vinden.
Gelukkig kwam er iemand van de vereniging die meezocht in de instellingen, maar ook hij kon het probleem niet vinden.
Uiteindelijk hebben we de Icom gereset, en toen werkte de modulatie weer. Misschien was er een “bitje dwars”, wie weet.
Daarna meldde ik me nog even bij Hans (PA0Q) en dat werkte prima.
We moesten ook nog de Windows 11-computer en de Icom opnieuw instellen na de reset.
Jelle (PD0JSO) had op zijn telefoon een site gevonden met instructies, en uiteindelijk leek alles weer goed te werken.
Alex (PE1NYQ) had donderdag al aangegeven dat de macro’s misschien ook opnieuw moesten worden ingesteld.
Dat was ik alweer vergeten, dus dat bleek later niet goed ingesteld.
Daarnaast had ik me vergist in de tijd: de contest was al begonnen.
Ik probeerde nog snel de macro’s goed te zetten, maar dat lukte niet op korte termijn.
Ook werkte de drukte om me heen niet in mijn voordeel.
Volgens mij was het eerst niet de bedoeling dat er mensen naar de vereniging zouden komen.
Maar omdat de hoogwerker van Alex niet was opgedaagd, kwamen ze toch om spullen naar binnen te brengen die nog buiten stonden.
Het werd uiteindelijk geen succes, deels door mijn slechte voorbereiding. Ik ben ook wat eerder gestopt.
Zondag was de PA Beker in SSB.
Op de vereniging zouden ze hieraan meedoen met PI4VPO, en ik zou proberen om vanuit het veld mee te doen.
Ik had alle spullen nog in de auto liggen, dus het was een kwestie van aansluiten.
Dat ging eigenlijk best goed met de oude computer en set.
Alles stond nog ingesteld voor de Elf Steden Contest van vorig jaar, die volgend weekend zondag weer plaatsvindt.
Het was makkelijk om alles om te zetten naar de PA Beker.
Ik heb weer op mijn plek in Stellendam gestaan aan het Haringvliet en kon daar prima verbindingen maken.
PI4VPO heb ik op beide banden gewerkt. Op 40 meter was het lastig om door de pile-up heen te komen die zij daar hadden.
Het was grijs, somber en grauw weer, maar ik heb me weer prima vermaakt.
Je voelt je toch een beetje belangrijk als zoveel stations je willen werken.
Na afloop heb ik me nog even gemeld bij Peter (PA0PVC) in de KLM-ronde om 12:30. Dat ging net na de contest.
Eerder in de ochtend heb ik ook Huib (PA3DSJ) en Hans (PA3ECT) gewerkt, en ook dat ging weer als vanouds.
Ik keek wel weer met verbazing toe hoe enkele dames het koude water van het Haringvliet in gingen zonder speciale bescherming.
Zelf had ik het al koud in de auto met mijn dikke jas aan, hi.

Bedankt voor jullie aandacht en graag tot een volgende keer!

Best 73,
Richard van den Engel, PA3GQF

Sked Stellendam PA3GQF/P 3 november 2024

Sked   Stellendam    PA3GQF/P      3 november 2024

Beste radiovrienden,

Inmiddels is het november en vandaag ben ik weer even het veld in gegaan.
Niet op een heel bijzondere plek, want ik stond weer in Stellendam.
Altijd een leuk plekje om een station op te zetten.
Je staat er wel in de open vlakte, dus er mag niet te veel wind staan.
Het zou een zonnige dag worden, al was het wel fris.
Het plekje tussen de binnenhaven en het Haringvliet is vaak een rustige plaats om iets neer te zetten.
Maar je moet het wel weten te vinden: vlak voor het restaurant “Zoet of Zout” ga je rechtsaf en dan linksaf.
Het was een mooie zonsopkomst boven het Haringvliet, met een temperatuur van 3 graden Celsius.
De verbindingen verliepen ook weer goed.
Eerst met Hans (PA3GXB) en Huib (PA3DSJ), en we bespraken onderwerpen over websdr’s, waaronder de “kiwi.”
Daarna had ik contact met Hans (PA3ECT) in de Amberg-ronde.
Er was een discussie gaande over of Duitse stations op 3600 in USB muziek mochten uitzenden.
Het antwoord lijkt me logisch, maar de vraag is of het door de vingers wordt gezien. Het stoorde wel.
Vervolgens sloot ik nog aan bij de KTK-ronde met Peter (ON2PJ) en schreef ik even mee met de Marac-ronde.
Er kwam ook nog een bewaker langs die vroeg of ik verbinding aan het maken was met Mars.
Ondertussen gingen er dames in bikini het Haringvliet in, wat me niet echt aansprak.
Ze vertelden dat het water warmer was dan de buitenlucht in deze tijd van het jaar, maar toch!
Er was ook nog een andere groep die het water in ging, maar die hadden wel speciale kleding aan.
Ze vroegen me of het veilig was met al die elektriciteitsdraden in de lucht.
Ik heb mijn spullen maar afgebroken en haalde nog een lekkere portie “fish and chips” bij het restaurant “Wapen van Stellendam.”
Al met al heb ik me weer goed vermaakt.
Groeten en tot een andere keer,
Richard van den Engel (PA3GQF)

Wat foto’s op deze link.

 

Sked      26 & 27 oktober 2024       PA3GQF/P

Sked      26 & 27 oktober 2024       PA3GQF/P

Beste radiovrienden,

Dit weekend heb ik me op zaterdag weer gemeld bij Hans (PA0Q) en ook bij PI75OTC met Hans (PA3ECT).
Ik stond weer in Abbenbroek, waar ik inmiddels wel een bekend gezicht begin te worden.
Na deze rondjes heb ik de spullen weer opgeruimd. De 80 meter band wordt in de loop van de dag minder.
Na afloop haal ik vaak wat melk en soms een stuk kaas bij de melktap in de buurt.
Op zondag ben ik een stuk verder gereden; ik had plannen om eens te kijken bij “Huis Doorn”.
Geen idee wat ik kon verwachten, maar ik ben blij dat ik de stap heb gezet.
Op Google Maps zag ik dat het daar wat lastig is om een antennedraad te spannen.
Ik ben dus iets verder gaan staan, bij Werkhoven.
Dat was voor mij onbekend terrein, maar de omgeving zag er mooi uit. Ik ontdekte zelfs een kasteel in de buurt!
Helaas was het niet te bezichtigen, maar ik heb er wel wat foto’s kunnen maken.
De rit verliep soepel, al waren er wat werkzaamheden in Utrecht, waardoor ik op de terugweg ook weer via Gorinchem ben gereden.
Ik was van plan om op de Beverweertseweg te gaan staan, maar dat liep anders.
Uiteindelijk kwam ik uit op de Jachtruslaan in Werkhoven.
Het was een prachtige plek, en ik kon de auto in een weiland zetten dat net gemaaid was.
Later hoorde ik dat het weiland oorspronkelijk bij het kasteel hoorde.
Nu is het eigendom van de gemeente en wordt het door boeren uit de omgeving gepacht.
Dit is zeker een plek om nog eens terug te keren.
De antenne stond wat hoger en vrijer dan vorige week, waardoor de signalen beter doorkwamen.
Ik heb rondjes gemaakt op 3612 en later bij de Amberg-ronde met Hans (PA3ECT), KTK-ronde met Roland (ON6HH),
AM- rondje met Martin (PE1BIW), en op 40 meter nog meegeschreven met PI4MRC.
Tot slot heb ik meegedaan met de PI9KLM-ronde bij Peter (PH0PPL). Alles ging weer prima.
Ik had zelfs het idee dat de signalen sterker waren dan anders.
Misschien kwam dat door het uur verschil, want we zitten nu weer in de wintertijd.
Er kwamen ook een aantal scouts langs, die wisten wat ik aan het doen was.
Ze hebben een tijdje meegeluisterd met de KLM-ronde en ik heb ze een QSL-kaart gegeven.
Ik vertelde dat ik uit de omgeving van Rotterdam kwam, maar dat hadden ze al gehoord aan mijn accent.
Ze zouden me opzoeken op het internet, haha!
Daarna besloot ik om naar Huis Doorn te gaan.
Ik moest wel eerst even uit de kuil komen waar mijn auto in stond, maar dat ging gelukkig goed.
Een stukje verderop heb ik de route naar het huis in de navigatie gezet.
Er stopte nog een auto met een mevrouw die vroeg of ik hulp nodig had, omdat ze me die ochtend ook al had zien staan.
Ik ben dus goed in de gaten gehouden, haha!
De weg naar het huis was een N-weg, maar zo smal dat je elkaar nauwelijks kon passeren.
Bij aankomst kon ik de auto gelukkig op een goede plek zetten.
Ik had geen idee wat ik van Huis Doorn kon verwachten, maar het bleek een bijzondere plek te zijn.
Ik heb er interessante verhalen gehoord over een vervlogen tijd; erg boeiend.
Na het bezoek heb ik nog een lekkere kop koffie gedronken en ben ik weer via Gorinchem naar huis gegaan.
De rit verliep prima, hopelijk heb ik niet te hard gereden.
Al met al heb ik weer een fijne tijd gehad.
Volgende week worden er lagere temperaturen voorspeld, volgens Ed, dus ik ben benieuwd of dat klopt.

Groeten en tot een volgende keer
Richard van den Engel (PA3GQF)

Wat foto’s op deze link.

 

Lezing-Reisverslag Swains W8S door Ronald pa3ewp – door PA3GQF

Lezing-Reisverslag Swains W8S door Ronald pa3ewp –  door PA3GQF

Beste radiovrienden,

Gisteren genoten we bij de vereniging van een meeslepende lezing over de W8S-expeditie.
Waarbij een team een radiostation activeerde op een afgelegen, onbewoond eiland.
Swains Island, in de ruige zuidwestelijke Stille Oceaan.
Het eiland ligt zo’n 450 km ten noorden van Tutuila en is een schitterende, maar geïsoleerde locatie.
Ronald Stuy (PA3EWP) deelde een boeiend verhaal vol uitdagingen en tegenslagen.
De weg naar succes was allesbehalve eenvoudig.
Van een misselijkmakende boottocht van 23 uur tot de gevechten met zwermen muggen en onverwachte ontmoetingen met ratten.
En dan was er nog de zenuwslopende onzekerheid of de antennes, tenten en generatoren veilig zouden aankomen.
Na jaren van planning en een strijd tegen de elementen kwam eindelijk het verlossende moment: de uitzendingen konden beginnen.
De 20-koppige groep, waarvan de helft zendamateurs, ging enthousiast aan de slag.
Toch werd het een ware survivaltocht, met temperaturen van 40 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 90%.
Een uitputtingsslag – maar ook een avontuur om nooit te vergeten.
Ondanks alles slaagden ze erin om talloze verre en boeiende verbindingen te maken.
Dankzij de grondige voorbereidingen van het team werd dit een spannend, kostbaar avontuur.
Een avontuur dat iedereen zijn leven lang zal bijblijven.

Bedankt voor jullie aandacht, en veel luisterplezier!

73,
Richard (PA3GQF)

Foto’s op deze link.

 

Sked    19 & 20 oktober     PA3GQF/P

Sked    19 & 20 oktober     PA3GQF/P

Beste radiovrienden,

Dit weekend was ik weer druk bezig met de radiohobby.
Zoals jullie van me gewend zijn, ben ik ergens in een veld gaan staan.
Zaterdagochtend stond ik in Abbenbroek, een prima plek dichtbij om het station op te zetten.
Ik heb meegedaan in de PA75OTC-ronde, deze keer samen met Gerrit PA3EIP vanuit Stramproy.
Het ging best goed. Ook Cor PA0AM gehoord, hij zat met de speciale call PA80SODS in IJzendijke.
Later heb ik Cor nog even gesproken.
Vanmorgen besloot ik om eens wat verder weg te rijden.
Op de kaart had ik gezien dat er een mooie plek was in Doorn, aan de Sint Helenalaan.
Ik was er nog niet eerder geweest, maar het leek erop dat ik er prima een draadje kon spannen.
Om kwart over zes ben ik vertrokken en was er een dik uur later.
Het was nog erg donker, dus ik moest wachten tot het wat lichter werd.
Ik was de eerste auto ter plaatse, maar al snel kwamen er meer mensen.
Ik heb ze aangesproken en verteld wat mijn bedoeling was.
Ze vertelden dat het geen goede plek was, omdat het er altijd erg druk is met mensen, honden en kinderwagens.
Toch besloot ik te blijven staan. Achteraf misschien niet het beste idee, maar je maakt weer wat mee!
Later zag ik dat ik heel dichtbij een chalet stond,   “St. Helenaheuvel”.
Thuis had ik ook al gezien dat er een bezienswaardigheid in de buurt was, namelijk de uitkijktoren “De Kaap”.
Toen het eindelijk licht werd, spande ik mijn draadje, maar ik kreeg de antenne niet goed afgestemd.
De ontvangst was prima, maar de SWR was niet in orde.
Dus heb ik alles opgeruimd en een ander draadje gespannen, dat werkte gelukkig wel.
De verbindingen verliepen vlot op “3612”, 80 meter. Jammer dat we elkaar op 40 meter niet konden horen.
Geluidsopname websdr Maasbree van het rondje “3612” 80 meter op deze link.
Later heb ik me ook nog even gemeld bij Hans PA3ECT in de AmBerg-ronde, en dat ging prima.
Daarna heb ik nog meegedaan in de KTK-ronde met ON6CP Carlos.
Ook nog even met Martin PE1BIW in het AM-netje gesproken; alles kwam er weer picobello uit.
Ik heb een lekker kopje koffie gehaald in het chalet.
En tot slot nog even meegeluisterd bij Peter PA0PCV, die de PI9KLM-ronde deed.
Daarna heb ik snel mijn spullen opgeruimd, want de jeugd kon maar moeilijk van mijn antenne afblijven.
Ik had nog gezegd “niet aankomen”, maar de vader vond dat ik de antenne hoger had moeten spannen.
Zodat zijn kind er niet bij kon. Ach ja, ik heb er maar niets meer van gezegd.
Ik ben nog even bij de uitkijktoren gaan kijken, maar ik heb niet de moeite genomen om helemaal naar boven te klimmen.
Dat bewaar ik voor een andere keer.
Toen ik terugkwam bij de auto, werd me gevraagd of ik weg ging, want er waren legio mensen die hun auto wilden parkeren.
Ik denk dat ik wel vijf keer gevraagd ben of ik weg ging. Hi. Maar goed, ik heb me weer prima vermaakt.
Ik twijfel nog of ik er snel weer heen ga. Het is een mooie omgeving, dat wel, maar erg druk.
En dan was het weer nog niet eens zo mooi.
Bedankt voor de aandacht, en graag tot een volgende keer.

73, Richard van den Engel PA3GQF

Er staan wat foto’s op deze link.

eof

Lezing – Ronald, PA3EWP vertelt over zijn expeditie naar Swains Island

Ronald, PA3EWP vertelt over zijn expeditie naar Swains Island

As Donderdag 24 oktober is er een lezing van Ronald, PA3EWP over zijn avontuur naar Swains Island.
Tijdens deze lezing deelt Ronald de unieke ervaringen van deze expeditie.

Donderdag 24 oktober om 20uur
Achterdorp 1
3223BA Nieuwenhoorn (Hellevoetsluis)

Schouwen-Duiveland       PA3GQF/P       22 september 2024

Schouwen-Duiveland       PA3GQF/P       22 september 2024

Beste radiovrienden,

Vandaag ben ik weer naar Zeeland gereden, richting de Plompe Toren op Schouwen-Duiveland.
Daar heb ik op een veld gestaan met bijna geen storing.
Ik ben daar al eerder geweest, en het is echt een genot voor het oor om over de banden te draaien zonder storingen.
Tijdens het zondagmorgenrondje op 80 meter kwamen Hans, PA3GXB, en Huib, PA3DSJ, er weer prima door.
Er zat wel wat QSB op de band, maar de signalen waren boven de S9, dus niets te klagen!
Ik vertelde dat ik tussen Serooskerke en Haamstede langs de N57 zat.
Hans zei dat er dichtbij een friettent was, waar ik lekker een patatje kon halen.
We kwamen er ook achter dat er op het volgende eiland, Walcheren, ook een dorp Serooskerke is.
Huib vertelde dat, en hij had inderdaad gelijk. Er zal vast een mooie geschiedenis achter zitten.
Op Schouwen-Duiveland wordt het dorp aangeduid als Serooskerke Schouwen.
Daar is dus de friettent genaamd “Fritureluur”. Later heb ik daar nog een lekkere kibbeling gegeten.
Ook het baken van PA0RYL op 3555 kHz was hoorbaar.
Ik heb me nog even gemeld bij Martin, PE1BIW, met PI4SRS, en dat ging ook weer leuk.
Verder heb ik wat foto’s gemaakt en me ook gemeld in de PI9KLM-ronde met Wim, PA0WBZ.
Het was apart dat ik de stations prima kon verstaan, maar dat ik een S-rapport van S0 moest geven.
Dat vond ik toch wel bijzonder.
Ik heb me weer prima vermaakt tijdens deze “Indian summer”.
Het zal wel het laatste warme zomerweekend van het jaar zijn.
Langzaam gaan we richting de herfst, en hopelijk verbeteren de condities op de lage banden.
Bedankt voor de aandacht en graag tot een volgende keer.
73, Richard PA3GQF

Wat foto’s zijn te vinden via deze link.

eof

Velddagen Rockanje    7 & 8 september 2024    door  PA3GQF

Velddagen Rockanje    7 & 8 september 2024    door  PA3GQF

Beste radiovrienden,

Het is weer even geleden dat ik een verslagje heb geschreven.
Ik heb een aantal keer in Abbenbroek gestaan en was lekker bezig om wat antennes uit te proberen.
Daar zijn mooie plekjes te vinden om rustig iets op te zetten.
Alleen was er vorige week in de middag een hoop drukte, omdat er een “Mud Run” werd georganiseerd.
Ik ben er even gaan kijken, maar dit keer (hi) niet meegedaan.
En wat is dat dan, zo’n “Mud Run”?
Het is een baggerslootje van een meter breed waar wat palen overheen liggen, net boven het water.
De bedoeling is dat je in het slootje springt en onder de palen door kruipt.
Je begrijpt wel dat je helemaal onder de bagger komt te zitten.
Dat is dan één van de opdrachten die je moet uitvoeren.
Foto’s Abbenbroek op deze link.
En dit weekend waren de SSB-velddagen in Rockanje.
Erg leuk dat onze vereniging PI4VPO weer heeft besloten om mee te doen.
Aan het begin van de zomer was er natuurlijk al een gecombineerde velddag voor SSB en CW georganiseerd.
De VERON had besloten dit zo te doen, omdat er bij CW vaak maar weinig deelnemers zijn.
Helaas waren er toen bijna geen SSB-velddagstations QRV.
Waarschijnlijk was het bericht in de omliggende landen nog niet goed doorgedrongen.
Ook het weer viel toen een beetje tegen.
Dit weekend is er echter een heleboel goedgemaakt.
We stonden weer bij een boer op het land bij het Quackjeswater, een prachtige plek om activiteiten te organiseren.
Ik begreep dat er ook jaarlijks een markt wordt gehouden, dus de omwonenden weten wel dat er drukte te verwachten valt.
We zijn ook nog even gaan kijken bij het Quackjeswater zelf, want dat is een natuurgebied.
Ik begreep dat als het in de winter een beetje vriest, je er al snel een rondje kunt schaatsen.
In de avond zagen we eekhoorns achter elkaar aan rennen en vleermuizen over ons heen vliegen.
We hadden een vleermuisdetector mee moeten nemen, dan hadden we ze ook gehoord.
Deze keer hebben we in plaats van de beam de draadantennes en een verticale antenne opgezet, en dat heeft prima gewerkt.
De stroom was weer goed geregeld met een grote generator.
Velen kwamen een kijkje nemen.
Ik ben zelf nog een beetje bezig geweest zoals ik dat regelmatig doe op zondagochtend.
Ik heb een leuk rondje gedraaid op 3612 kHz vanuit het veld.
Later heb ik ook nog even remote gezeten met de TS2000 in het AM-rondje van PI4SRS.
Zo kon ik op 70 cm de HF aanspreken.
Ook heb ik nog even meegedaan in de KLM-ronde.
Al met al was het weer enorm leuk.
Bedankt voor jullie aandacht en tot een volgende keer.

73, PA3GQF Richard

Foto’s op deze link.

 

“International Lighthouse Lightship”    Hoek v Holland    PA3GQF    17 augustus 2024

“International Lighthouse Lightship”    Hoek v Holland    PA3GQF    17 augustus 2024

Beste radiovrienden,

Afgelopen zaterdag ben ik naar de vuurtoren van Hoek van Holland geweest.
Ik had gehoord dat de jongens van PI4VNW daar weer actief zouden zijn.
Ik was er al eerder geweest, en het is echt een prachtige plek om een station op te zetten.
Het was het weekend van het “International Lighthouse Lightship” evenement, dat jaarlijks wordt georganiseerd.
Het was er gezellig en ik heb een aantal bekenden kunnen begroeten.
Vaak spreek en hoor je de hams wel, maar heb je geen idee hoe de persoon eruitziet.
Natuurlijk ben ik ook nog even in de toren geweest, waar een museum in gevestigd is.
Daarnaast heb ik een rondje om het gebouw gelopen.
Ik heb me weer prima vermaakt.

Groetjes,
PA3GQF, Richard

Wat foto’s op deze link.

eof

Sked Abbenbroek PA3GQF/P 10 & 11 augustus 2024

Sked  Abbenbroek   PA3GQF/P    10 & 11 augustus 2024

Beste radiovrienden,

De dagen vliegen voorbij. Dit weekend schrijf ik weer eens een verhaaltje over het afgelopen weekend.
Zaterdag heb ik de apparatuur opgesteld in Abbenbroek om mee te doen aan de PI4OTC-ronde op 80 meter.
De band is overdag nog steeds niet goed open, maar het is leuk dat diverse rondes kost wat kost doorgaan.
Zaterdag zat PA0AM Cor achter de microfoon van PI4OTC. Dat kun je gerust aan hem overlaten.
Ik heb me gemeld, maar merkte toch dat het niet zo goed ging als de week ervoor.
Ik had een andere draad gespannen, en misschien zat daar wel een fout in.
Er zat een oude PL259-coaxconnector op die ik al eens met Scotch-Brite had schoongemaakt.
De draad heeft een poos buiten gehangen, en de connector was toch wel aan vervanging toe.
Ook had ik een 30-meter draad meegenomen van SK PA3AQL Paul, maar die stond veel te laag in frequentie.
Waarschijnlijk moest daar nog aan gewerkt worden.
Het rondje bij Cor verliep leuk; daarna heb ik Louis gevraagd om QRV te komen op 30 meter, om te kijken of dat ging lukken.
Ik hoorde Louis, PA0LCE, wel goed, maar hij hoorde mij niet. Ik zat met de QRP-set van Elecraft.
Ik had er een andere print in gezet, maar er kwam geen vermogen uit en hij stemde niet af.
Ik weet nog steeds niet wat er fout zat. Ik heb later de oude print er weer in gezet en dat werkt wel.
In Abbenbroek had ik nog de grote set op laag vermogen op de 30-meter draad gezet en dat werkte ook.
Tenminste, er moest een lang stuk coax tussen gezet worden.
Nog wat verbindingen gemaakt op 30 meter, en dat ging heel leuk.
Er was dus wel wat werk om die probleempjes op te lossen. Ik ben niet zo laat naar huis gegaan.
Ik heb de spullen in de auto laten liggen, zodat ik zondag ook weer makkelijk uit kon komen.
Zondagochtend was ik rond 8 uur weer in Abbenbroek, op hetzelfde plekje, met de spullen aangepast.
De 80-meter draad werkte veel beter met de nieuwe connector.
Een leuk rondje gedraaid op 3612 kHz en later ook nog overgeschakeld naar 30 meter, 10110 kHz.
Ook zondag ben ik niet zo laat naar huis gegaan. Als de zon warm wordt, kun je beter thuis in een stil hoekje gaan zitten.
Het kan trouwens wat worden deze week. Het zou warm worden. Ik moet ook nog werken.
Nou ja, gelukkig heeft iedereen het warm. Ik heb me dit weekend wel weer vermaakt.

Graag weer tot een andere keer.

73,

Richard

Foto’s op deze link.

 

 

 

RSGB IOTA Contest  en  velddag  ‘Put van Heenvliet’ PA3GQF/P 27 & 28 juli

RSGB IOTA Contest  en  velddag  ‘Put van Heenvliet’    PA3GQF/P    27 & 28 juli

Beste radiovrienden,

Het jaar vliegt voorbij en voor we het weten is het winter. Volgende week is het al augustus!
Dit weekend deden we mee aan de RSGB IOTA Contest.
De jongens van de vereniging vroegen me om weer foto’s te maken van het evenement.
Het weer was prachtig, we hebben deze zomer nog niet zo’n mooie tijd gehad (tenminste, zo voelde het).
Het terrein achter ons clubhuis bleek perfect om aan antennes te sleutelen.
De VHF- en UHF-beams van Alex, PE1NYQ, moesten nagekeken worden en daar was dit weekend ideaal voor.
Terwijl sommigen aan het roepen waren, konden anderen buiten aan de slag.
Het was wel lastig dat de uitlezing enorm beïnvloed werd als de dikke zender in de lucht kwam.
Simon, PA0JQD, en Cor, PD4PG, hebben hard gewerkt om de antennes weer in orde te maken.
Later begreep ik dat oxidatie op de antenne voor een slechte verbinding zorgde.
Die moest eerst schoon worden gemaakt. Aan de kust gaat apparatuur snel achteruit door het zout van de Noordzee.
Ik had ook nog een dipool meegenomen uit de nalatenschap van Paul, SK PA3AQL, om te kijken of de antenne goed in de band stond.
Het bleek een dipool voor 40 en 80 meter te zijn, met een trap.
Op 80 meter was de SWR goed, maar voor 40 meter moet er nog wat gesleuteld worden.
We waren zo lekker bezig dat we besloten om gezamenlijk wat te eten. We hebben Chinees gehaald en het was prima.
Ik ben niet zo laat naar huis gegaan.
Zondag kwam ik weer even langs.
Ik besloot eerst weer erg vroeg ergens in een veld te gaan staan, zoals vorige week bij de Put van Heenvliet.
Een prachtig, rustig plekje met veel ruimte om een draadje weg te spannen.
Het enige probleem was dat ik met de auto een stukje over het fietspad moest, maar dat ging zonder problemen.
We hebben leuke rondjes gedraaid met Hans, PA3GXB, Huib, PA3DSJ, en nog wat andere inmelders.
Vorige week was Louis,(90YR), PA0LCE, erbij. We vroegen ons af of hij de weg kwijt was, want hij is een echte CW-man.
Het was leuk om met hem te babbelen.
Dit keer was Hans, PA5FN, er ook bij op 80 meter.
We zijn nog even naar 40 meter gegaan, maar de condities waren nog steeds niet geweldig.
Ik kon me nog wel even melden bij Martin, PE1BIW, in AM mode, die altijd een prima signaal neerzet.
Ook trof ik een bijzonder Frans station op 40 meter aan, dat uitzond nabij de Eiffeltoren.
Dit ter gelegenheid van de Europese kampioenschappen.
Rond 11 uur heb ik de spullen weer ingepakt en ben ik nog naar het zwembad gegaan.
Net als vorige week was het niet druk en het zwemwater in het buitenbad was perfect. Ik heb me een paar uur kunnen uitleven.
Toen het drukker werd met luidruchtige kinderen, ben ik weggegaan.
Daarna ben ik nog even naar de vereniging gegaan.
Daar waren Alex, PE1NYQ, met zijn broer Martin, en Jelle, PD0JSO, met zijn dochtertje.
Het was gezellig en ik heb me weer prima vermaakt.

Groetjes en tot een volgende keer!

Richard, PA3GQF

P.S. Foto’s zijn te vinden op deze link.

 

De HQ-belevingen van PI4VPO  13 en 14 juli 2024

De HQ-belevingen van PI4VPO  13 en 14 juli 2024

Zodra we de mail kregen om je aan te melden was er geen overleg nodig. Gewoon doen en we kijken wel of we iets krijgen.
Weer ingeschreven voor 10-15-20 SSB. Hier hebben we de beste antenne voor.  Andere opties zijn altijd mogelijk.
Er is altijd wat weg te spannen. Zo dus gedaan. En dan begint het lange wachten.
Ondertussen ook intern de koppen weer even bij elkaar gestoken.
Daar op moment van vragen er nog vele dingen gedaan moesten worden.
Het antennepark lag in duigen vanwege groot onderhoud en ook het verenigingsgebouw was een puinhoop.
Na vele jaren had de gemeente (de verhuurder) ons weer eens gevonden en startte groot onderhoud.
En de planning was hier niet heel erg strak. We zeggen dat dat dat en dat gaan we doen maar geven geen datum van aanvang.
Bellen alleen we willen (over)morgen starten. Dus ook voor een plan B kijken.

Het onderhoud aan de mast en antennes was gelukkig op tijd klaar.
Door het natte voorjaar kon er niet altijd buiten gewerkt worden. En zeker de antennes in de mast waren weer tiptop in orde.
De dipolen konden nog wel wat nazorg hebben. Maar we waren gesteld als er ons een band zou worden toebedeeld.
Na het lange wachten hebben we dan de 15m SSB gekregen. En dat is nu net de meest perfecte afstemming voor SSB van de beam.
Dus nu binnen de boel op orde brengen.
Ondertussen was er ook een bestuursvergadering geweest en daar was besloten om voor een nieuwe set te gaan kijken.
Maar zo kort voor HQ gaf dat ook nog wat zweetdruppels. Waar gaan we wat bestellen en wat gaan we bestellen.
Omdat de vakantie van de penningmeester er aan zat te komen heeft die het voortouw genomen.
Het moest een IC-7300 gaan worden. Na twee weken wat heen en weer mailen is er een klap gegeven. Ophalen een week voor HQ.
Zo geregeld. Zelf heb ik al wat ervaring met een IC-9700. Qua menu structuur ziet dat er redelijk hetzelfde uit.
Dus daar zagen we qua basis instellingen niet al te veel problemen. Voor SSB hoeft er ook niet al teveel ingesteld te worden.
Het toeval wil dat op de verenigingsavond voor het HQ weekend nog een mede-amateur langs kwam met zelf een IC-7300.
Hierdoor de files gekregen die we er zo in konden schieten. Scheelt ook weer uitzoekwerk.
En de bediening was ook redelijk identiek.
En dan het HQ weekend zelf. Helaas hebben de oproepen voor hulp met loggen of roepen niets opgeleverd.
Dus het bleef een “bestuursfeestje” + huisbaas. Dus was ook wel makkelijk om te schakelen met elkaar.
Zaterdagmorgen dan begonnen met de opbouw van de shack. Positie was ondertussen bepaald van waar wat moest komen.
Maar er moest ook nog wat opgeruimd worden. Dus al met al nog wel wat werk. Maar gewoon starten en gaan.
En dan krijg je ook wel ruimte als zo’n oudere set verdwijnt met de Microham artikelen.
En zo was rond half een de boel opgeruimd en het nieuwe aangesloten. Nu was het nog laten communiceren met N1MM en de PA.
Maar dat liep ook vrij vlotjes en zodoende stond de boel startklaar om een uur.
En dan is het zover om twee uur. Plekje zoeken op de band en gaan roepen.
Na een kwartier was er toch bijzonder weinig retour gekomen. Dit gaf toch weer twijfel of alles wel goed werkte.
Cluster er maar eens bij gezet en kijken of daar wat te zien was. En daar bleek genoeg te zien.
Dus maar even van tactiek veranderd en cluster leeg werken. Kijken of het dan wel werkt. Dat bleek best te werken.

Alles wat er aangeklikt werd konden we werken.
En met de rotorsturing was het met een toetsencombinatie de antenne de juiste kant op sturen.
Op zo’n manier ging het gemiddelde toch snel omhoog.
Het was aan de logger om het tempo op te voeren om de juiste stations aan te klikken.
Eerst alles uit dezelfde hoek zien te vangen en HQ-stations met voorrang.
En als het dan weer wat rustiger werd in het cluster zelf weer gaan roepen.
Zo hebben we op de zaterdag toch nog leuk wat stations kunnen werken. En blijkt dat de nieuwe opstelling goed werkt.
Zowel de antenne als de zender.
Het enigste wat er af en toe gebeurde is dat de USB over de zeik ging en we de CAT-sturing kwijt waren.
Dan zat er niet anders op dan alles opnieuw opstarten.
Het bleef gelukkig niet bij alleen stations in de Europa. Zie het plaatje hieronder.
Er werden toch ook redelijk wat Amerikanen gewerkt op een moment dat we ze nog niet verwachten.
Voor ons waren eigenlijk de uitschieters KL7 en KH6. Stations die we in SSB maar heel weinig horen.
Op een zeker moment had een van ons zelf het idee dat hij zichzelf terug hoorde.

Dus dat het signaal de hele aardkloot over was geweest over het lange pad.
Uiteindelijk zo ruim 160 stations gewerkt op de zaterdag. Toen ging het licht langzaam uit.
En eigenlijk wilde we het ook niet heel erg laat maken daar we zondagmorgen er ook weer op tijd bij wilde zijn om mogelijk nog VK en ZL te werken.
Ondertussen werd er dan ook nog aan de 160m L-antenne gewerkt. Deze wilde we ook gereed hebben voor dat de band open ging.
Om Steef te ontlasten met de 160m CW zou een van ons de eerste tijd de SSB nog in gaten houden.
Maar nadat deze natuurlijk ook sinds de PACC niet meer gebruikt was was dat ook wel weer spannend of dit zou gaan werken.
Gelukkig was dit eigenlijk appeltje eitje. Aansluiten, meten en een klein beetje afstellen voor SSB.
Maar was eigenlijk zo klaar. Zodoende de tweede set ook volledig in stelling gebracht voor 160m.
Zo werd er dan vroeg in de avond dan de eerste stations gewerkt op 160m.
Hierna was het plaats nemen op de band en laat de papegaai maar roepen.
De antenne werkte wel maar het aantal stations wat terug kwam was belabberd.
Maar de operator ging nog wel langer door als de rest van de mannen.
Heeft het onder deze ook niet veel later als een uur gemaakt. Er zat geen gang in.
Andere ochtend rond half zeven waren de eerste weer paraat om de 15m weer in de lucht te brengen.
Koffie zetten en weer slingeren aan de rotor. Maar helaas was er weinig te beleven ver weg.
Het was cluster leegwerken en dan zelf maar gaan roepen totdat er weer wat verscheen in het cluster.
Mondjesmaat gebeurde dat ook. Tot op een bepaald moment Fiji in het cluster verschijnt.
Maar helaas na verwoede pogingen kwamen we er niet doorheen. Of werden gewoon niet gehoord.
Maar zo door te blijven klikken in het cluster en dan zelf weer roepen hebben we er toch nog een 140 stations bijgewerkt op de zondag.
Dit gaf toch een ruime verbetering van vorig jaar toen we ook 15m SSB mochten doen.

Een derde meer verbindingen en ook aan punten. Dus zeker voor ons doen geen rot resultaat.
Waarbij het cluster ons dan de redding heeft gebracht qua verbindingen.
Onderstaand nog een landenlijst met het aantal stations per land wat we gewerkt hebben. Bij elkaar toch 74 verschillende landen.

Namens het PI4VPO HQ-Team

Simon,  PA0JQD                Jelle, PD0JSO     Peter, PD5PET   Alex, PE1NYQ    Martin

 

PA6HQ    A42     13 & 14 juli 2024       door PA3GQF

PA6HQ    A42     13 & 14 juli 2024       door PA3GQF

Beste radiovrienden,

Afgelopen donderdag was ik op de vereniging en bij het vertrek vroeg Alex of ik dit weekend ook zou komen.
Natuurlijk, want het was tijd voor PA6HQ! Door het hele land was PA6HQ actief op alle HF-banden.
Onze vereniging, VERON A42, heeft al diverse keren meegedaan.
Dit jaar hadden we de 15 meter/21 MHz band plus de 160 meter/1,8 MHz in SSB en CW toegewezen gekregen.
Zaterdagnamiddag ging het van start en ik moet zeggen, het ging behoorlijk goed!
Onze locatie in Hellevoetsluis, in de wijk Nieuwenhoorn, is perfect voor zo’n evenement.
De gezamenlijke maaltijd was weer top geregeld.
Geen Chinees deze keer, maar heerlijke patat met kroketten en andere lekkere snacks.
Niet gezond, maar wel heel lekker!
We hadden even een probleempje met de frietpan die niet meer warm werd.
Misschien werkten de contacten niet meer door het vele vet.
Gelukkig was er een snelle oplossing: een nieuwe frietpan halen!
Jelle had zijn dochter Kaat weer mee en zij zorgde voor de nodige vrolijkheid.
Het weer klaarde ook nog op en Martin en Peter besloten om achter de locatie het gras rond de antennes te maaien.
Dat zorgde voor een gezellig zitplekje en betere toegankelijkheid van de masten.
Best wat werk, maar het resultaat mocht er zijn.
Ik ging s’-avonds 10 uur naar huis met de intentie om zondag weer terug te gaan.
Thuis heb ik nog even op de 160 meter geluisterd met mijn dakgootantenne.
Ja hoor, ik kon de jongens nog werken in CW, al was het signaal zwak.
Zondag heb ik mijn portable spullen in de auto gegooid om ergens in het veld op 3612 MHz (80 meter) te draaien.
Ik besloot in Abbenbroek te gaan staan op een doodlopend weggetje. Prachtig weer, perfecte omstandigheden.
Ik scande de banden en vond een prima signaal van onze vereniging op 15 meter. Ik riep Alex op en het werkte!
Hij had zelfs een Chinees gewerkt die zo hard was, die moest wel om de hoek wonen (figuurlijk natuurlijk).
Ook de boer kwam nog even nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was.
Nadat ik uitlegde wat het voorstelde, raakte hij geïnteresseerd.
Zeker toen ik Alex weer opriep en hij vertelde wat er allemaal gewerkt was. Leuk om te zien!
Ook het rondje op 3612 MHz ging als vanouds goed. De anderen maakten ook verbinding op 15 meter.
Daarna weer terug naar de vereniging, waar de sfeer fantastisch was. Wat een leuke groep mensen!
Ik heb me weer enorm vermaakt. Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer.
Bekijk vooral de foto’s via de deze link.

73 de PA3GQF, Richard